Header Ads

تشغيل السيارة بدون مارش او المرش عطلان

تشغيل السيارة بدون مارش او المرش عطلان، أزاى تشغلها الأول لازم يكون امامك مساحة كافية علشان الزق ومتكونش طالع مطلع  فى كاله لو انت هتتحرك للامام.

 الحالة الثانيه ان السيارة تكون فى منزل او على منحضراو على كوبري او لو انت على مرتفع برضة تعملها سهلة من غير اي مساعدة من حد لكن تاخد حذرك كويس وتتحكم في العربية كويس .

ما هوه مارش السيارة

المارش او بادئ الحركة يقوم بتحويل الطاقة الكهربائية الواصلة إليه من البطارية عبر مفتاح التشغيل إلى طاقة ميكانيكية تقود بادارة المحرك عند بداية التشغيل عبر حذاف المحرك ( فلاوين ) المعشق مع ترس بادئ الحركة ، وتبلغ نسبة نقل الحركة بين الترس بادئ وترس حذاف المحرك حوالي ( 1 : 20 ) ، وعندما يعمل المحرك يجب فصل التعشيق عند هذه النسبة من النقل بواسطة تجهيزات خاصة يعمل بها بادئ الحركة حيث مهمته فقط ادارة المحرك عند بداية التشغيل فقط لتزويده بالعزم اللازم لادارته . 

الخطوات تشغيل السيارة بدون مارش

  •  الناس بتديلك زقة كويسة لم اتوصل لعزم مناسب كأن العربية بدأت تتحرك على الأول وتحس انك عاوز تاخد التاني
  •  دوس دبرياج للأخر
  •  عشق الفتيس على التاني
  •  لما العزم بتاع الزق يوصل للي انت عاوزة ارفع رجلك من على الدبرياج بسرعة ودوس بنزين لكن خد بالك لحسن تروح ماشي مع نفسك ويكون مفيش مساحة قدامك تخبط في حاجة
  •  لو فيه حاجة قدامك او المسافة مش مساعدة انك تمشي بيها بتروح دايس دبرياج مرة تانية بسرعة وتمسك فرامل وتسيب العربية دايرة شوية لما تشحن ولو السلانسية عندك بيفصل يبقى من الافضل انك تفضل دايس بنزين كويس علشان البطارية تشحن ومش تفصل تاني

تشغيل السيارة والبطارية ضعيفة

ان تشغيل السيارة والبطارية ضعيفة لا يوجد امامك سوا الكابل او السيارة تتزق, 
  • الكابل وهي عمليه مش معقده انك توقف اي عربيه وتوصل معاه يمكن اسهل من انك تدور على حد يزق السيارة معاك 
  • زق السيارة او الحل الاخر انك تشوف حد يزق السيارة معاك.

ليست هناك تعليقات:

يتم التشغيل بواسطة Blogger.